Buyrun, ben

Buyrun, ben

12 Nisan 2016

Etkili Ana Baba Eğitimi

Dr Thomas Gordon'un kitaplarını birçok defalar okumama rağmen tam anlayamamıştım ve hayatıma geçirememiştim. Bir yandan da altı haftalık bir eğitimin birkaç saatlik kitapla nasıl anlaşılabileceğini anlamamıştım.

Bu eğitimi nerden ve nasıl alırım derken sevdiğim bir arkadaşım eğitici eğitimini aldı ve kurs vermeye başladı. Bu iş yoğunluğumun içinde bu kursa gidebilmemin en büyük nedeni çalıştığım hastanenin konferans salonunda gerçekleşmesi idi.

Sevinerek başladım. Yoğun bir eğitimdi (ve ben kitaptan neden Bir şey anlamadığımı anlamış oldum :))

Bu eğitimden beklentim, evde sürekli devam eden çatışmaları azaltabilmekti. Çocuklarla bizim aramızda veya onların kendi arasında bitmek bilmeyen kavga gürültüden bıkmıştım.

Benim bu sistemden ilk ve en önemli kazancım, sorunu tanımlamak oldu. Bir sorun varsa, sorun çocukta mı, anne babada mı, her ikisinde birden mi yoksa gerçekte bir sorun yok mu, bunu çözmeyi öğrendik. Etkili Ana Baba Eğitimi (kısaca EAE, Orijinal adıyla PET – Parent Effectiveness Treatment) öncelikle sorunu tanımlıyor ve her soruna göre ayrı ayrı çözüm yöntemleri öğretiyor.
Kısaca bahsedecek olursam, sorun çocuktaysa etkin dinleme yapıyoruz. Etkin dinleme aslında çocuğun duygusuna ayna tutarak yansıtmak, böylece onun duygusunu anladığımızı ifade etmek. Sorun her iki kişideyse yani hem çocukta hem ebeveynde ise, aile toplantısı diye özetleyebileceğim sorun çözme basamakları var. Sorun yoksa sevgi depomuzu doldurup sorun olabilecek dönemler için hazırlık yapıyoruz. Sorun bizdeyse ise, birçok şeyle birlikte bir de değişebiliriz :) Burada kendimizi ifade ediyoruz, ama “ben mesajları” kullanarak. Ben mesajı, kendi duygumuzu onlara iletirken, bu duyguya neden olan olayı, bu olayın bizdeki somut etkisini ve yarattığı duyguyu açıkça belirtmekten oluşuyor. Örneğin, “ayakkabılarını hergün ortada bıraktığında onları ben toplamak zorunda kalıyorum ve bu da beni çok yoruyor” gibi...

Daha acemiyiz. Henüz etkin dinlemeye “alışmaya” çalışıyorum. Bu aslında hayatın her alanına yayılabilecek bir yöntem, ben örneğin, hastalarımla ilişkilerimde de onları daha iyi dinlemenin daha verimli iletişim kurmama yardım edebileceğini düşünüyorum. Çocuklarıma karşı daha sakin olabildiğimi görüp hem şaşırıyor hem de seviniyorum. Eşimle iletişimim bile bir tık da olsa sakinleşti.

Toplantı yöntemini kitaptan hatırladığım kadarıyla uygulardık zaten, ama eksiklerimi tamamladım. Şimdi ilk sorunu bekliyorum :)) Hemen uygulamaya koyacağım.

Sorun yok alanı ise hayatımızın balayı diyebilirim. Oyunlar oynuyoruz, çiçek ekiyoruz, beraber sinema gecesi yapıyoruz ama bu esnada bol bol onları dinliyorum ve onları sevdiğimi söylüyorum.

Etkili ana baba eğitiminin hayatıma olumlu katkılarını izlemeye devam edeceğim. Size de olanağınız varsa bu eğitimi almanızı şiddetle öneririm


Hiç yorum yok: