Buyrun, ben

Buyrun, ben

14 Ocak 2010

Askıda ekmek

Yahu ben ne ağlak ne sulu zırtlak oldum böyle... Askıda ekmek bile ağlatıyor beni bu acaba 35 yaşa 35 adım kaldı ağlaması mı hehe :)
Dün diyetisyenin muayehanesinin yanındaki fırında, daha önce farketmediğim bir tabela gördüm, "askıda ekmek".. Bu yazıyı okuyan herkesin bunu bildiğini sanıyorum ama kayda geçmesi için yazacağım. Olayın asıl çıkışı askıda kahve olup, yıllar önce ya Bütün Dünya'da ya da Tavuk Suyuna Çorba'da okumuştum.. Birileri bir pubda kahve içiyor (bu Avrupa'da kahveye çok düşkün olunan ülkelerden birinde) ve kendinden sonra gelen bir kişi için kahve parasını ödüyor.. Pub sahibi bu kahveyi askıya asıyor ve dükkanına gelen parası olmayan bir kişiye ikram ediyor.. Mantık şahane (ben bunu nasıl akıl edemedim dedirten bir fikir)..
Bunun daha da şahane uyarlamasını ülkemde birkaç yıl önce bir Ramazan ayında bir kampanya ile hayırseverler başlatmıştı. Askıda ekmek satılan bir fırın / bakkala gidiyorsunuz, bir ya da daha çok ekmek alıp askıya asıyorsunuz. Daha sonra, ekmeğe ihtiyacı olan, ekmek alacak parası olmayan birileri bu fırına gelip, utanmadan sıkılmadan, çekinmeden askıdan istedikleri kadar ekmek alıp gidiyorlar.... Fikir şahane.
Alanla veren karşılaşıp utanmıyor. Sağ elin verdiğiyle sol el böbürlenmiyor. Belki aç birinden gelen bir hayır duası (bütün kapıları açmaz mı?)
Altı üstü bir ekmek parası.. Otoparktaki valeye verdiğimiz bahşişin onda biri nerdeyse. Öyle değil mi?

Ben bu kampanyaya artık biryerlerde rastlayacağımı sanmazken, dün karşılaşınca çok duygulandım.
Hemen içeri girdim, askıda ekmek var mı dedim.. Kız bir tahta gösterdi (yazı tahtası).. Şimdiye kadar dağıtılan ekmekler (4bin civarı), gelen ve giden diye iki hane var.. Askıda ekmek aldığınızda size bir kalem veriyor, gidip tahtada gelen bölümüne sayıyı yazıyorsunuz.. Dükkana gelen bir ihtiyaç sahibi, tahtaya bakıp, askıda ekmek varsa kasadan alıp gidiyor.
Şahane... de niye ağladım görünce onu anlamadım :) (Aslında bi doluluk var, habire gözlerim sulanıyor ağlasam rahatlasam ama Allah kötüden ağlatmasın sevinçten ağlatsın öyle değil mi?)
Bu fırın Maltepe Minibüs yolunda eski Dünya yeni Bölge hastanesinin tam karşısı, Final dersanesi ve TEB bankanın da karşısı. Yakınında olanlar.. Yolu düşenler...Belki siz de gidip askıya ekmek alırsınız. Ama siz ağlamayın :)
Başka da bunun gibi yerler varsa söyleyin ki evi yakın olanlar da belki oraya uğrar.

12 yorum:

Şenay- Doğam dedi ki...

Sevgili Hayal..
İzmir Balçova da rastladım ben askıda ekmek olayına...sanırım 8 yıl olmuştur.. o kadar hoşuma gitmiş ve o kadar mutlu etmişti ki bu olay beni..her izmire gidişim de.. üstüme düşeni yapmaya gayret ettim...

Bir kaç hafta önce yaşadığım yerde başka bir fırın da rastlayınca..senınle aynı duyguları paylastım.. ne kadar özel bir uygulma..keşke bunu sadece ekmek ıcın degıl de..baska ıhtıyaclar ıcın de yapsalar dıye gecırdım ıcımden..

Mahallede kı fırınımıza gıdıp durumu anlattım.. onlar da uygulayabıleceklerını soyledıler.. bakalım..belkı her gun ben de bu ozel anı yasayabılırım...

Bu guzel konu ıcın tesekkur ederım..
Sevgı ıle...
Şenay...

Unknown dedi ki...

Merhabalar ,

Gerçekten manalı bir uygulama... Bizim orda yani Üsküdar Çiçekçi'deki Çiçekçi fırınında da var , yakınlardaysanız haberiniz olsun..

sevgiler
Nilgün

ŞEKER dedi ki...

MERHABA
ASLINA BAKARSANIZ BU "ASKIDA ..." İŞİNİN ASLI, OSMANLI'YA DAYANIR. AÇ OLANLARIN DOYURULMASI İÇİN BAŞLATILAN YEMEK KAMPANYASI BİR NEV'İ. AYNI DÖNEMLERDE HERKES BUNUN BİR BENZERİ OLARAK BELİRLİ BİR YERE PARA KOYAR, İHTİYACI OLAN İHTİYACI OLDUĞU KADAR ORADAN ALIR. ŞİMDİ OLSA BİR KİŞİ HEPSİNİ ALIRDI AMA VİCDAN DENİLEN ŞEY O ZAMAN ÇOK DAHA BASKINMIŞ HERHALDE. YANİ BU OLAY AVRUPA NIN BİZDEN ALIP GELİŞTİRDİĞİ ŞEYLERDEN BİRİ.
SEVGİLER

şugibi dedi ki...

eski evimin ordaki bir fırında vardı bu uygulama. her akşam bir ekmek bırakırdım bende. ta ki gayet yeni bir arabayla gelen adamın askıdan 5 ekmek aldığını görene kadar. (kötü oldu bu di mi. keşke görmeseydim de yazmasaydım)

berfin dedi ki...

sevgili hayal
ağlamamak elde mi bu olay karşısında.çok çok güzel..ama keşke herşey için yapılsa daha fazlası daha fazlası...ama öyle korkak ve çekingen bir millet olduk ki bişey yaparken acabalar uçuşuyor beynimizde..yinede eski günlere dönmek adına güzel günlere yani heryerde uygulamaya geçse bu eylem..iznin olursa bunu blogumda yayınlamak isterim..belki daha çok kişiye ulaşırız ne dersin.. cevabnını bekleyeceğim..
heyula3@hotmail.com

Adsız dedi ki...

Sugibi'nin bahsettiği durumla karşı karşıya kalmak insanı çileden çıkarır muhakkak. Ben yaptığım iyilikleri bildiğim, tanıdığım insanlara yapmayı adet edindim iyilik tam yerini bulsun diye. Birilerinin aracılık etmesine maalesef güvenemez oldum en basitinden askıda ekmek de olsa.

Itır dedi ki...

Benim bildigim İtalya' da olan bir uygulamaydı bu. Kahve hayatın vazgeçilmezi ya, fakir kişi de muhakkak günde bir fincan kahvesini içmeli mantığı ile başlamış. Barın sahibi de kişileri incelermiş, arabayla gelene yok yani :) Zaten mahallenin fakirleri belli olur genelde her barın bildik gediklileri olurmuş..
Çok insancıl bir şey...hiç ankarada rastlamadım..araştırmak lazım..

ÇAğ dedi ki...

Aybalacım ağladım vallahi neden mi, hala iyi insanlar var, onların varlıklarını bilmek bile güzel geldi.Veee diyorum ki dünyayı güzellik kurtaracak ve bir insanı sevmekle başlayacak herşey...
Öptüüüm

Asortik Krep dedi ki...

Biz Fethiyede uyguluyoruz Mavikuşlar olarak..Çoğu fırında var ama
-Köprübaşı
-Moda
-Sanayi
-Günlükbaşı
-Ata
başlıca fırınlar..
Birde fırıncının kontrolünde aslında ekmekaskıda,fırıncı yakalanırsa o şekilde tepki göreceğinden çekinir.
Sugibinin gördüğü olayda belki şu olabilir,bazen arabayla öğrenci evlerine ya da ihtiyacı olanlara eşya ya da erzak yardımı götürülür, bu adam araba kullanarak gelip ordan rahatlıkla ekmek alamaz,mutlaka arkasında böyle bir olay vardır.Eğer fırıncı yakalanırsa böyle bir şeyde-gözyumarsa- kapatılmaya kadar gider çünkü bu kampanyalar kaymakamlık kontrolünde dernekler tarafından yapılır.Derneklerde çok sıkı denetlenir.Biz mesela o gün alınmayan ekmeği bizden izinsiz başka bir yere bağışlayan bir fırını bu uygulamadan attık.O uygulama cebinde parası olmayan o an gelip kimseye sormadan ekmek alacak olan kişilere uygulanır.Fırıncı da göz ucuyla takip etmek zorundadır.

hayal dedi ki...

şenay merhaba, fırıncılar odası zaman zaman bu kampanyayı düzenliyormuş zaten.. bu sevindirici...
nilgün, aslında teknik olarak çiçekçiye çok yakınım, teşekkürler :)
şeker, haklısın, ben de araştırırken Osmanlı'ya dayandığını okudum
hilalcim, yazdığına çok üzülmüştüm ama sonra asortiğin yazdıklarıyla rahatladım...

hayal dedi ki...

berfin, tabii ki yayınlayabilirsin :)
vuslat, tanıdığım kişilere yardım etmek konusunda hem seninle aynı düşünüyorum hem de kendime kızıyorum bunun için.
totiler, italyadaki kahve hikayesini okumuştum ben de. sanırım zaten çıkış noktası da bu.
çağ, ben de ağladım, niyeyse :)
asortik, yazın içimi rahatlattı, teşekkürler :)

Unknown dedi ki...

SİZ EKMEĞİ ALMADAN PARASINI ÖDÜYORSUNUZ YANİ EKMEK DAHA FIRINA. GİRMEDEN. ÜCRETİNİ. HAYIR. SEVER. FIRINCI. CEBE PEŞİN. PEŞİN. İNDİRİYOR EĞER. İHTİYAÇ. SAHİBİ. BİRİ. SİZİN. ÖNCEDEN. PARASINI. ÖDEDİĞİNİZ EKMEĞİ. ALMAK İSTERSE. (GERÇİ. BALÇOVADA BÖYLE. BİR. YARDIMI KABUL. EDECEK YADA. GELİP ASKIDA. EKMEK. İSTEYECEK. FAZLA İNSAN. YOKTUR ) NEYSE KONUMUZ. BU DEĞİL. DİYELİMKİ. BİR. VATANDAŞIMIZ İSTEDİ. FIRINDAKİ TEZGAHTAR. ARKADAŞIMIZ. EN. TAZE. EKMEĞİ. BU. İHTİYAÇ SAHİBİ. VATANDAŞIMIZA. VERMELİ. DEĞİLMİ. ÇÜNKÜ PARASI ÇOK. ÖNCEDEN. PEŞİNEN ÖDENMİŞTİ. FAKAT İŞİN ASLI. BÖYLE. OLMUYOR. TEZGAHIN. ALTINDAN. DÜNDEN. KALAN. BAYAT. EKMEK. VERİLİYOR. SİZ. SEVAP İŞLEDİĞİNİZİ. SANARKEN. CEMAATİ. ZENGİN. ETTİĞİNİZİ. BİLİYORMUSUNUZ