Buyrun, ben

Buyrun, ben

22 Ekim 2009

Anne sütünü artırmanın yolları

Epeydir yazacaktım da, Arzu'nun isteği vesile oldu.
Ben bu konuda psikopata bağladım.. Mümkün olan herşeyi denedim... İşe yaradılar mı yaramadılar mı, sanırım ne yaparsam yapayım en önemli faktör: Madde 1....
1. Psikolojik faktörler... En önemlisi KESİNLİKLE bu.. Bebeğinize yetecek süt üretememe endişesi GERÇEKTEN SÜTÜ AZALTIYOR. Bakın bunu denedim ve hakkaten azaldı. Süt ne kadar az olursa olsun endişelenmemek gerek, içeriği değiştiğinden gün içinde, sabah mesela daha yağlı, göğüslerinizde daha az doluluk hissetmenize rağmen bebek doyacaktır. Bu nedenle ENDİŞELENMEYİN. Mamaya sarılmayın, özellikle ilk başlarda, günde 17 cc süt bebeği doyurmaya yeter.. Yeter ki bol bol emzirin..
2. Bol bol emzirme.. Vücut kendini bu şekilde programlıyor. Bu nedenle emzirmekten asla vazgeçmeyin (biberona sağmak yerine emzirin, sağa sağa sonunda azalıyor)...
Antiparantez: Ben ilk 3 gün her istediğinde, ilk 40 gün iki - üç saatte bir, ilk 4 ay 3 saatte bir şeklinde emzirdim. Şimdi de 4 saate dönmeye çalışıcam. Yeme alışkanlıkları bebeklikte şekillendiğinden, atıştırmacı olmaması için düzenli beslenmesi gerek bebeğin. Bir de ağlamalarını iyi tanımak gerek. Başka sebepten ağladığında da ağzına memeyi dayamak çözüm değil sorun getirir (Tracy'den)..
3. Tracy'nin sağma yöntemi: Kısaca, büyüme ataklarında daha çok süt üretmeye alışmak için, her emzirmeden yarım saat sonra her iki memeyi sağın, sonraki öğüne ekleyin. Üç gün bu sağma işine devam.. Ya da üç gün, her seferinde meme bitince diğer tarafı sonra yine ilk memeyi tekrar emzirin. Ben ikisini de denedim, işe yaradı.
4. Vita Malt: Gaz yapmaz. Kilo aldırabilir mi, şişesi 300 kalori civarında. Enerji verdiği kesin. Ben artık iyice alıştım, içmeyince psikolojik mi nedir sütüm azalıyor. Yani bence işe yarıyor. Biraz pahalı olduğundan kampanyaları izleyin, internette daha ucuz (ben bebeshop'tan alıyorum, 5 alana 1 bedava, %10 da havale indirimi ile şişesi 3 tl civarına geliyor)
5. Still Tee: Humana'nınki, oralet gibi, hoşuma gittiği için kahvaltıda falan, içiyorum. Bende bu da biraz artırıyor.
6. Rezene çayı: Poşet çay değil, hazır rezene tohumunu sıcak suda bekletip içiyorum. Günde 2-3 kez içince, sütü artırmaktan ziyade şişkiniği gazı alıyor gibime geliyor.
7. Isırgan çayı: Sanki pek işe yaramadı gibi, artık içmiyorum.
8. Üzüm: Kesinlikle işe yarıyor. Bir kase beyaz üzüm yedikten birkaç saat sonra oldukça bol süt üretimi oluyor.
9. Bulgur ve bakliyat: Bu da kesinlikle yarıyor. Bulgur pilavı + nohut ya da kuru fasülye öğünü sonrası üretim artıyor. Ama rezene ile desteklemek gerek gaz açısından :)))) Bir de soğan bunlara eklenebilir.
10. Hoşaf: Bunu da düzenli içiyorum, kayısı üzüm karışık. Bir tencereye 4-5 kesme şeker koyuyorum. Aslında içmeyince azalmıyor Vitamalt'taki gibi, bu nedenle içince de artıyor mu bilmem. Daha çok günde 1 litre içtiğim için sanki sıvı alımına katkıda bulunmasıyla işe yarıyor gibime geliyor. A en önemlisini unuttum. Su.
11. Su: Tracy günde 18 bardak diyordu galiba. Ben Tuna ilk doğduğunda abartmıştım, çünkü yazdı ve çok susuyor ve terliyordum. Ama çok da aşırı içmemek gerekiyormuş çünkü fazlası baskılayabiliyormuş süt üretimini. Bunu da bir blogdan okumuştum. Her emzirmeye 1 -1,5 bardak yeterli gibi.
12. Semizotu: Bunu tuna'nın dr.u önerdiğinde çok şaşırmıştım. Ama sonra hatırladım, babaannem de inekleri doğum yapınca sütleri bol olsun diye semizotu yedirirdi. Ben de yoğurtlayıp yiyorum buldukça (çiğ tüketilmeli)
13. Dereotu: İşte bu kesin işe yarıyor. Dereotu kürünü 7 gün yemeklerden önce 1 tutam yiyorsunuz sabah akşam. Ben bu kürü yaptım, şimdi de salatalara falan koyuyorum.
14. Of ne çok şey denemişim yahu.
14. Kuru incir: Bunu da yaptım. 7-8 kuru inciri bir bardak suda kaynat yarısını sabah yarısını akşam iç. Yedi gün. Bu işe yaradı mı pek anlamadım ama iki kere yaptım.
15. Meteklopramid: Bu bir bulantı ilacı ve pek çok yan etkisi var (ekstrapiramidal etkiler, baş dönmesi, sersemlik, vs).. Ancak anne sütünü artırdığı ispatlanmış tek ilaç. Kesinlikle dr.a danışmadan kullanılmaması gerek. Benim bir ara sütüm çok çok azaldı ve Tuna bir ay tartı alamadı, ya mama desteğine geçecektim ya da başka birşey. Kadındoğumcu ve çocuk dr.umuzun ortak önerisiyle dört gün bu ilaçtan kullandım (aslında hamileyken bulantı için kullanmıştım bir iki gün bunu zaten). Sonra sütüm arttı evet ama yukarıdakilerin hemen hemen tümünü aynı anda denediğimden bu mu işe yaradı açıkça bilmiyorum. Ama insan çaresizlikten herşeyi deniyor işte. Neyseki çok şükür artık gerek kalmadı.
16. Helva. Susattığı için su içirtip sütü artırıyor deniyor. Ben hoşuma gittiği için kahvaltıda fıstıklı tahin helvası yiyorum her gün.

Aklıma gelenler bunlar.
Aslında dengeli protein ve karbonhidrat içeren bir diyet, yeterli su alımı ve psikolojik olarak rahat olmak işin anahtarı. Benim gibi üzümleri maltları helvaları abartıp süt verirken on kilo almak gerekli mi? Bilmiyorum. Sonrası biraz sancılı oluyor o kiloları vermeye çalışmak.
Dediğim gibi kafası rahat olan biri çocuğunu beslemeye yetecek sütü zaten bunların hiçbiri olmasa da üretir (örnek Afrika'daki kadınlar yıllarca sadece anne sütü ile besliyorlar bebeklerini).
E hadi kolay gelsin.

19 yorum:

Adsız dedi ki...

Merhaba,
benim kendi tecrübem ilave etmek istedim, sütlü tatlı (muhallebi, sütlaç gibi) yemek ve fırsat bulunursa üzerine güzel bir uyku ya da dinlenmek kesinlikle sütümü arttırırdı. Hem miktar olarak hem de kıvam olarak. Çiğ soğanı bende denedim evet arttırıyor ama sulu sulu bir süt olmuştu.
Süheyla.

ŞEKER dedi ki...

ah Hayal hanım keşke bunları daha önce okumuş olsaydım kızım yeni doğduğunda..
keşke..ea

annesiningülü dedi ki...

stil tee+vita malt+ bol su+ helva yemek+ hoşaf içmek hepsini yaptım işe yaradı. en sonuna kadar stil tee ve suyu götürdüm. yaradı herhalde emzirdim 14 ay. işe başlamasaydım dahada giderdi.

arzu dedi ki...

SEVGİLİ HAYAL;
ÇOK ÇOK TEŞEKKÜRLER.YAPTIKLARININ BİR KISMINI BEN DE YAPIYORUM DİĞERLERİNİ DEDENEYECEĞİM AMA EN ÖNEMLİSİYLE-SIK SIK EMZİRME-İLGİLİ SORUNLARIMIZ VAR.İLK GÜNLERDE SÜTÜM NEREDEYSE HİÇ GELMEDİ VE BEBEK AÇ KALDIĞINDAN SARILIK NÜKSETTİ VE ÇARESİZ MAMAYA SARILDIK.YAPTIĞIM EN BÜYÜK HATAYSA İLERLEYEN GÜNLERDE SÜTÜMÜ SAĞIP BİBERONLA VERMEK,YETMEDİĞİ DURUMLARDA DA MAMA TAKVİYESİ YAPMAK OLDU.DAHA BİRKAÇ GÜNDÜR GÜNDE BİRKAÇ KERE ANCA ALIYOR MEMEYİ.HAMİLELİĞİM BOYUNCA SENİN BLOĞUNU VE DİĞER BLOGLARI TAKİP EDİP TRACY ABLA'NIN KİTABINI DA ALIP OKUDUM.BİLGİ EPEYCE DE, İŞ BU BİLGİLERİ HAYATA GEÇİRMEK OLUNCA SINIFTA KALDIM.BUNCA YILDIR HASRETLE BEKLEDİĞİM KUZUŞUMU BİLE MUTLULUKLA SEVEMİYORUM.AKLIMDA HEP BU SÜT VEREMEME, MİNİĞİME YETEMEME HALLERİ.AĞLAK, NEVRİ DÖNMÜŞ BİR BİÇARE OLUP ÇIKTIM.KÜÇÜKLE DE MEME SAVAŞLARIMIZ TAM GAZ DEVAM.İŞTE BÖYLE...YENİDEN ÇOOK ÇOOK TEŞEKKÜRLER

hayal dedi ki...

Süheyla, dinlenmek en önemlilerden biri yazmayı unutmuşum. haklısın. ama sütlü tatlıyı önermem (gelsin kilolar durumu) Benim sütlaç ve muhallebiye zaafım var çünkü :)
Şeker, ben de ne zamandir yazamamistim... Keske daha once yazsaymisim :)
Bahar, dilerim bende de yarar.. ama ben onumuzdeki ay işe başlayacağımdan çok ümitli değilim açıkçası.. Zira yorgunluk maddesini ihlal ediyorum çalışırken..
Arzu, kesinlikle kesinlikle bol bol emzir. İki üç kez yetmez. Bir de mama çok tok tutuyor, mamadan sonra emmek istemeyecektir. Açken memeye ver. Hatta sütünü sağıp verme sakın, gitgide azalır. Sen restart et durumu (daha çok ufak bebeğin) sırf anne sütüne dön ve onu da emzirerek ver.. İlk başlarda 2 saatte bir bile emzirebilirsin.. Tracy'yi okumuşssun zaten, EASY'yi uygularsan çok kolay olacak işin... Yeter ki bıkmadan usanmadan EMZİR.. Bir de ben meme başı yaralarıyla uğraşıyordum ilk günlerde buna rağmen vazgeçmedim.....
Merak etme bebeğine verdiğin o azıcık anne sütü bile onu doyurur, sistem çok güzel kurulmuş hiç merak etme... Yeter ki vazgeçme.
Ağlamalar sinir krizleri bunlar sana özel değil, lohusalık halleri. Hepimiz yaşadık. Sen dinlenmene bak, arada aynaya bak saçını başını düzelt, kendinle barış... 40'ı çıkınca yavaş yavaş düzene girecek merak etme... Üzülme bunları hepimiz yaşadık

Adsız dedi ki...

Merhaba Hayal. Blogunuzun uzun süredir sessiz takipçisiyimdim. Ama bugünkü hastane tecrübemden sonra sesim çıktı ancak.Buradan paylaşmak istediğim bir sıkıntım var. 2 yıldır evliyim. Son 3 aydır korunmuyorum. Bebeğim olmasını çok istiyorum. Adetin 21. günü yapılan tahlil sonucunda progesteron seviyesi 1.7 çıktı. Olması gerekenden düşük çıktığı için doktorum progestan verdi. İnternette araştırma yaptım sanırım yaşanan olumsuz tecrübelere daha fazla takıldım . Bu şekilde olupta bebeği olanlar oluyormu? Lütfen bilgilendirirmisiniz beni?Kendimi çok kötü hissediyorum. Şimdiden taşekkürler.

gunebakan dedi ki...

sevgili hayal, asıl ben psikopata bağlamış durumdayım. okumadığım yazı kalmadı, her gördüğüme soruyorum belki yeni birşey öğrenirim diye, bu süt olayına feci takmış durumdayım. biz ne yazık ki arada mama takviyesi yapıyoruz. zira bebeğimin kilo alışı çok az. şimdi sana sorularım var, anladığım kadarıyla sen de epeyce uğraşıyorsun ben gibi.
1- tuna tartı alamadı derken, az kilo aldı mı demek istiyorsun? bu konuda farklı sınırlar söylüyorlar. bir dr alt sınır 400gr der, biri 600gr. mesela kizlarimin dru, küçük kuzum 2.ay kontrolunda 730 gr almış diye alt sınırda almış, arada isterse mama verelim dedi.
2- meme konusunda benim bir takıntım var. tracy de her seferinde tek göğüsten emzirin diyor ya, mesela saat 3te sağ meme emzirdik, saat 6da sol meme emzirdik, saat 9 da yine sağ emziricez, ama bu sefer sağ meme 6 saat emilmeden beklemiş oluyor. bunun süt üretimine etkisi var mıdır, yoksa arada solu emzirmek gerekli uyarıyı verir mi?
3- hasbelkader gece uykusunu uzattı, sen de uyku hasretinden uyudun kaldın, 7-8 saat emziremedin. süt azalır mı hemen? yoksa gündüz sık sık emzirerek bunu tolere edebilir miyiz?
4- benim kızım memeyi 5 dak emip sonra ağlamaya başlıyor. drumuz, süt azaldığı için kızıyordur, sütü çekip bitiriyordur 5dakikada dedi. ondan sonra da her ağladığında emzir diyor. ee yarım saat önce sütü çekip bitirdiyse ağladığında emzirdiğimde boş göğsü mü emecek bu çocuk? bir de bu 5 dakika emmeler sonucu süt azalır mı zamanla sence? zira tracy de yazıyor, en az 15 dak. emmeli diye...benim kızım uykulu değilse asla 15 dakika emmiyor. bazıları da önemli olan süre değil, göğsü boşaltması diyor. ne düşüneyim bilmiyorum.
5- vitamalt bence de çok işe yarıyor. en önemlisi bence de psikolojik faktörler. ama ona engel olamıyorsun, memede ağlamaya başlayınca otomatikman düşünmeye başlıyorm sütüm mü yetmiyor diye...
6- son soru, göğüslerin ucundan süt akması o göğsün artık dolu olduğunu mu gösteriyor? yoksa azıcık da olsa süt olduğunu mu. bazen göğüslerimden süt akıyor, bazen hiç akmıyor. akmadığı zaman aha süt yok galiba fikrine kapılıyorum...
çok uzun yazdım ama çok dertliyim, 1 hafta sonra da işe başlıyorum üstelik. kuzum da henüz 2.5 aylık. yardıma ihtiyacım var. mama verdiğim zaman sanki zehir veriyorum gibi üzülüyorum. o da bazen 120cc mamayı götürüp benim kahrolmama neden oluyor. bazen de hiç içmeyip sevindiriyor. ah bir büyüseler, bu ikinci çocuktaki süt takıntım yüzünden kafayı oynatacağım neredeyse ben.
hepimize bol sütlü günler dilerim...

elfeyp dedi ki...

Merhaba,
Ben de bu konuya epey kafa yordum :) Psikolojik yönü inkar edilemez. İlk bebeğimi sadece 3,5 ay ve mama destekli emzirebildim. Ama 2. bebeğim doğmadan kendimi, ruhumu, bünyemi... hazırladım ve sonuç sadece emerek geçen 3 ay, devamı da gelir umarım..
Bu arada aktardan aldığım ısırgan tohumu çok çok işe yarıyor. Balla karıştırıyorum. Tavsiye ederim..
Bize de bekleriz :)

Nezy dedi ki...

Humana çay bizde yan etki yaptı yeşil kaka dolayısıyla kestik. Ama illede süt sıkıntısı çekenlere Altın bilgiler....
Hurma, Kuru incir, Akdeniz kıvırcığı (bunu deneyin memeler patlayacak gibi oluyor)... :)))) ve ayva kompostosu bide çam fıstığı badem ceviz çok yemeyin kilo yapar... Sık sık emzirin ne zaman isterse süt verin. Birde bol su ve meyve tüketin...
Banada bol bol dua edin....
Saygılar sevgiler...

Adsız dedi ki...

selamlar,benimde 3.5 aylık bi oğlum var ve sütüm çok az ve bu ay sadece 200 gram amış ve mecburen mamaya başladık doktorun söylediğinden çok çok az veriyorum bu defada bi haftada 100 gram almış yine az,moralim çok bozuk aceba sütüm az ondan mı kilo almadı yoksa varda işe mi yara mıyor?

Adsız dedi ki...

bu arada adım fatoş

Adsız dedi ki...

slm, bir soru üzerine bu yaziniza nurturia'da link verdim, umarim müsadeniz olur :)

Nil

Adsız dedi ki...

mrhb benim 15 günlük bir bebeğim var ne yapıyosam sütüm yok bana yardımcı olurmusunuz peki son çare mamaysadamı kullanmıyalım lütfeen yardım edermisiniz

Adsız dedi ki...

benımde artık kabusum olan bu süt yetmeme korkusu bebegım daha 20 gunluk ama sutum yetmıo zaten tek meme verebılıyorum dıgerı yaralardan dolayı emzıremıoyorum basıt yaralar degıl benı hastanelık yaptı... tek meme yetmıo kızımıda 40 gun zor bela emzırebılmıstım sonrası mama sımdı yıne aynı sorun cok kotuyum......bebegımı doya doya emzırmek ıstıyorum....

Adsız dedi ki...

tv de izlemıstım aktarlardan alınan cımen tohumuda faydalıymıs. ama denemedım sureklı su ve serbet ıcıorum sutum gelıo bebıs emıo ama geceler yetmıo.... mama verıorum ama hıc ıstemıorum....

rabia anne dedi ki...

anne sütünü arttrmak için bir tarif denedim mükemmel
1 yemek kaşığı rezene yarım tatlı kaşığı anason yarım tatlı kaşığı tane kimyon 1 tutam ıhlamur 3 su bardağı su suyu kaynatıp malzemeleri atın 1,2taşım kaynasın 5 dk demlensin 1 gunde tuketin çok faydası oluyor ben bu tarifi trt den aldım bütün annelere tavsiye ederim ilk çocuguma mama vermek zorunda kaldım ama kızım yalnızca anne sütü alıyor sağlıklı nesiller dileğiyle.

özlem dedi ki...

ikinci kizim bir aylik oldu. suana dek sadece emzirdim ve doktorumuz 900gr. ile iyi tarti aldigini söyledi. Bundan böylede emzirmeye devam edicem. Yalniz kizim birkac gündür neredeyse sade üc-dört dakika emip memeyi birakiyor. Ilk kizim da böyle yapmisti, ama buna ragmen tarti alimi dördüncü ayda azalmisti. Ozaman lohusaligim biraz stresti geciyordu emmek istememesini buna yorumluyordum. Budefa cok iyiyim. Hem de kendimi
sütüm cok yetecek diye sartlandirdim. ama nedense cocuklarim memede uzun kalmiyorlar. Hatta dünden bu yana memeyi reddeder gibi bir ike kez cekip agliyor. Sonra yine aliyor memeyi ve yine agliyor. Tek bildigim gögüslerim gergin olmamasina ragmen sütümün az olmadigi. Buna ragmen birkac dakikada emmeyi birakiyor.
Bu arada bende südümü arttirmak icin rezene, anason iciyorum. Kuru incir cayinida denedim. Bulgur cok süt yapti ama gazda yapiyor. Keske uzun uzun emzirebilseydi. Memeyi reddetme olayini yasayan var mi?

Aysun dedi ki...

saydıklarınızın HEPSİNİ bende yapmıştım kızım doğduğunda, bir tek kafaya takmamayı "SÜTÜM YOK ÜRETEMİYORUM" dememeyi öğrenemedim içimi YEDİ BİTİRDİ o duygu ve SÜT ÜRETEMEDİM kızım da 3 aylık bıraktı emmeyi zaten mama takviyesi alıyordu ama ÇOK ÇOK ÇOK üzüldüm hala içimde yara... ve eminim bu duygu ömr-ü billah gitmeyecek benden...

muge dedi ki...

merhaba benim bebeğimde şuan 3 aylık. humanadan ve kuru incir çayından destek alıyorum ama bence olay genel anlamda psikolojik. onları içince bana bi güven geliyor sütüm var diye. çayımın bittiğini anlayınca sütüm kesiliyor. o nedenle kendimi psikolojik anlamda desteklemeye çalışıyorum. fakat bebeğine mama verdi diye zehir vermiş gibi hiieden bir arkadaşı okudum şimdi ama o da yanlış. bence kendinize o kadar yüklenmeyin. anne olmanın yanında insanız da. bu tür düşünce iyice kendinize olan güveninizi kırar ve her türlü kötü düşünce sizi kötü etkiler. iyi hissedin iyiolsun. bende bebeğime yetemediğim hastalandığım dönemlerde verdim mama. aç kalmasından daha iyidir. ama emzirmek gerçekten çok duygusal birşey elimizden geldiğince zorlamalı bebeğimizle aramızdaki o kutsal bağı korumalıyız. sağlıklı nesiller dileklerimle.