Buyrun, ben

Buyrun, ben

10 Temmuz 2009

Meme başı çatlağını önlemenin yolları

Meme başı çatlağı olmayan nasıl bir acı olduğunu bilemez.. Emzirmek işkenceye dönüşür ve bebek uyanıp acıkıp ağlamasın diye dua edersiniz. Ayağınızı duvara dayayıp (ya da bu eziyete tanıklık edecek kadar sizi seven birinin ayağına;) ) var gücünüzle itip, elinizle koltuğu ya da birinin elini sıkıp bir yandan da ağlayarak ya da acıdan bağırarak emzirirsiniz. Emzirmeyi bırakmayı defalarca düşünürsünüz. Meme başının bebeğin emdiği kısmı soyulmuş, alttan yeni bir deri tabakası çıkmıştır ve her emmede kanamakta ve yara yeniden açılmaktadır: Günde 8 defa!
Ne yaparsanız yapın iyileşmez. Sürekli aynı travmaya maruz kalan bir yara nasıl iyileşsin.. Sizi temin ederim ki, piyasada bulunan, bizim hastalara reçete ettiğimiz hiçbir ilaç bu yaraları iyileştiremiyor ve en az 2-3 ay sürüyor bu işkence.
Çektiğim acılara birebir tanıklık eden sevgilim bile, geçen Tuna Bey kendi kolunu cop diye kapıp emip morarttiğinda, "şimdi anca anlıyorum seni, bir kez emince bu kadar morardı, her an emse kimbilir nasıl olurdu" dedi..
İşte ben burada insanlık namına, bu yaraların oluşmasını önlemek için neler yapılabileceğini yazacağım. :))
Herşeyden önce, ben tüm hamileliğim boyunca Lanolinli krem kullandım (piyasa isimlerinden de bildiklerimi yazayım: Lansinoh, Lanoise (bende bu ikincisi vardı onu kullandım).
Bunun amacı meme başını sertleştirmek ve travmaya hazırlamak. Bunun yerine E vitamini kapsülünü de açıp günde 1 kez meme başına uygulayabilirsiniz, yalnız en az doğumdan 3 ay önce başlamak gerek...
Doğum günü ilk emzirmenin doğru pozisyonda olması çok önemli. Pozisyonu vs anlatmayacağım ama doğru tutuş sağlamada bebek hemşireleri yardım ediyor. Buradan sonra kritik olan meme başının kuru tutulması. Göğüs pedlerini kullanmak için bu aşama erken. İlk birkaç gün meme kalkanı denen, oldukça komik görünen, emzirme sütyeninin içinde füzeye benzeyen şeyler var, %100 kuru tutuyor (Avent ve Chicco'da var bildiğim). Daha da güzeli, meme başını açıkta bırakıp havayla kurutmak (bunun için, hastanede pek mümkün değil ya, amazon gibi gezmek gerek, bir tülbent göğüslerin üstüne örtülebilir)..
Benim hastanedeki hemşireler önermediler ama benim ilk seferinde hayatımı kurtaran bu sefer de bence yara olmasını önleyen, herkese mutlaka önerdiğim, karbonatlı su ile temizlemek. Ben ilkinde çok çektiğim ve karbonatla yaşama geri döndüğüm için bu sefer yara olmasın diye çook uğraştım. Her emzirmeden önce ve sonra ılık karbonatlı su ile silip biraz anne sütü ile ıslatıp füze kalkanları (!) taktım. Mümkün olduğu seferlerde açık kurumaya bıraktım. Dediğim gibi ilk birkaç gün çok önemli, yara hemen oluyor çünkü.
Yara olmasa bile acıma hissi çooook belirgin ve bir süre (en az 2 hafta) devam ediyor.. Korkmayın, geçecek, karbonatla silmeye devam. Bu aşamada her emzirmeden sonra lanolinli krem ya da alternetif olarak Du'it, Mustela, Mothercare nipple cream gibi piyasada bulunan meme başı kremlerini sürebilirsiniz rahatlatsın diye (ben hepsini denedim, hiçbiri işe yaramadı. Ama bünyeden bünyeye farkedebilir)..
Bu sefer kazasız atlattım çok şükür.
Sizde hiç yara olmamış olabilir, şanslısınız..
Ya da "bana olmaz" dediniz ve yukarıdaki önlemleri almadınız, yara oldu.
Ben geçen sefer üç ay acı çektikten sonra şöyle iyileştirebilmiştim yaralarımı: Önce yoğun bir karbonatlı su kürü (başta çok yakıyor, pişiriyor çünkü), her seferinde epitelizan skatrizan bir krem sürülüp kurutulmalı (Bepanthene plus, Garmastan ve benzerleri var.. Ama bende işe yaramadılar. Almanya'dan bitkisel bir krem gönderdi arkadaşım, güllü, Rosatum Heilsalbe, ancak bununla iyileşti).. Yara olmadan da acıdığı dönemde bepanten vs. yumuşatıp acısını azaltabilir. Unutmayın bu son gruptakileri emzirmeden önce iyice temizlemek gerek..
Umarım deneyimlerim birilerinin işine yarar :)
bir de unutmayın: %100 anne sütü :))

EDIT: Tuna Bey'den tam üç gün büyük olan Mete Beyi'in annesi olan halamızdan meme başı çatlağı ilacı için mucize formül (biz ayva bulamadığımızdan yapamadık ama bu formül bana mantıklı geldi, benim Wala Rosatum kremimde de gül var): ayva çekirdeğini gül suyunda üç gün beklet, jel haline geliyormuş, meme başına sür.

11 yorum:

firdevs dedi ki...

ben de 3. bebegime hamileyim , simdiden kara kara dusunmeye baslamistim . cunku tam 2 ay iskence cektim . karbonatli suyu asla unutmayacagim :))) tavsiyelerin icin cok tesekkurler . bol sutlu gunler :)

hayal dedi ki...

Firdevs merhaba,
hayirli olsun :) Ucuncu mu? Ben bir süre almayayım (e deliyim bir süre sonra bebek kokusu hiç de uzak fikir gelmeyebilir hehe :))

ela selin dedi ki...

Ah ben bu yaziyi 6 ay önce okuyabilseydim keske...
2 ay dislerimi sikmaktan hepsi dökülecek hale geldi. Cok csnim yandi cok.
Simdi gecti gitti ama acisi hala aklimda.
Ellerine saglik cok ama cok faydali bir yazi olmus.

hayal dedi ki...

Özlemcim, keske bilseydim çatlakların olduğunu de daha once sana bunları anlatabilseydim.. O acıyı çok ama çok iyi biliyorum.. Yara olmadığı halde ilk 3 hafta gözümden yaşlar gelerek emzirdim acıdan.. Yeter ki melekler anne sütü alsın

Hülya Cinsçiçekçi dedi ki...

ben ilk 45 gün şakır şakır kanayarak (meme ucumdan sözediyorum), yarılarak(çatlak demek kafi gelmez) ve çokk ağlayarak emzirdim. silikon meme uçlarıyla hem de. 2.aydan sonra yaralar azaldı, meme uçlarım nasırlaştı :)) 3.aydan sonra da silikon uçlar olmadan keyifle emzirebildim. dediğin gibi çok kereler bırakmayı düşündüm emzirmeyi. ama kıyamadım. hem sütüm çoktu hem de çok hızlı kilo aldırıyordu bebeğime.(2600 gr doğmuştu ve anne sütü altın değerindeydi) acıdan dayanamadığımda sağarak verdim ama gene de 6ay sadece anne sütüyle besledim tuna'mı..

hayal dedi ki...

Hülya merhaba,
Sağsan da silikon uç da taksan yara olduktan sonra acı aynı acı malesef :( Ama sırf bebeklerimizin anne sütü sayesinde hastalanmaması için bile (antikorlar nedeniyle) bu acıları çekmeye değer bence

ilkays dedi ki...

Seninle hiç konuştuk mu bu konuyu? Ben 10 ay çektim meme ucu yarasını...Nasıl geliyor kulağa :) İstisna bir vakayım değil mi..Bak Duru 2 yaşını geçti halen yaralar kist olmuş vaziyette bana bakarlar aşağıdan. Ufak bir operasyon gerekiyormuş dermatoloğumum dediğine göre...Neyse çeken bilir bunları, seni çok iyi anlıyorum. Tez zamanda kurtulursun inşallah...

hayal dedi ki...

İlkaycım, geçmiş olsun.. Ne gıcık bir durum ancak hali bilen anlar :(

makbule tatlı dedi ki...

mrb arkkadaşlar

bu faydalı bilgi bizlerle paylaştığınız için teşekkür ederim.Bende yeni anneyim 31 günlük bebeğim var ve bende emzirirken acı çekiyor yara yok.Karbonatlı suyu mutlaka deneyeceğim:(

İÇİMDEN GELDİĞİ GİBİ dedi ki...

merhabalar hayal hnm ,
uzun süredir blogunzu takip ediyorum yazılarınızı okumak keyif veriyor bana.
şimdi kaçç zaman önceki yazınıza neden yorum bıraktığımı söyleyeyim teşekkür için , şu an 3 aylık 2.bebeğimin annesiyim bu meme başı çatlağı ve inanılmaz acısını ilk kızımda yaşadığım ve çoook korktuğum için bu sefer baya araştıma yapmıştım ve özelliklede sizin bu yazınızın bana çok faydasının olduğunu düşünüyorum sanırım 7 aylık hamileydim okuduğumda aynen dediklerinizi yaptım , kalkan vs aldım sonuçç harika hiç yara çatlak olmadı bu sefer kısa süreli hafif acılı kızarıklıklar olduysada özelllikle kremleyip kalkanları kullandıktan sonra kısa sürede toparladım ve çok şükür acısız sancısız geçiyor bu sefer emzirme dönemim...tekrar teşekkür ederimm

sevgiler ////özlem

cigdem dedi ki...

Merhaba ,bebeğim 2 aylik oldu sol gogsum ucu içe dönüktu sağ memem iyileşti fakat sol hala çok acıyor ve emzirme den sonra çok ağrı oluyor. Batma ve yanma şeklinde. Sol meme hiç iyileşmeyeçek diye korkuyorum